Ridning..

Jag har en otrolig häst! =)
Jag hade hängt på henne en gång innan jag bestämde mig för att sitta på henne.
Så två dagar efter gjorde jag det och jag kände på mig att det skulle gå bra och det gjorde det åxå! Jag började med att bara sitta still på henne och klappa, och prata lungt med henne med den röst jag alltid använder när jag är vid henne. Sedan smackade jag igång henne i skritt och det gick bra, sen började hon trava av sig själv och jag lät henne fortsätta, och utan en reaktion travade vi ett halvt varv i paddocken!
Och igår "red" jag henne för andra gången =) vilket åxå gick super!
Jag har bestämt att vänta med att dra skacklorna efter henne ett tag till, för i fredags så visade hon den sida som hon inte har visat förr och det var bara bra, för jag märkte då att jag måste tömköra henne mera för hon va lite väl mallig. Måste visa henne vem det är som bestämmer.

Igår så tog jag iaf jätte fina julkort på henne, och jag ska skicka ner ett till hennes förra ägare åxå, då blir hon nog glad! =)
Hejsvejs!


image15

image16


Tömkörning i helgen..

Yeeha!
I lördags skulle vi testa att dra skacklor brevid henne!
Det gick bra i början när pappa å Yvonne gick brevid och höll i dom, men när vi skulle sätta fast dem i selen så råkade hon ta ett steg bakåt och blev lite skrajj så hon sparkade bort en skackel och den andra fick hon under magen, men hon stannade och stod lungt still medans vi tog bort den. Jag visste att det skulle gå åt skogen för skacklorna satt alldeles för löst, men pappa ska göra en bättre anordning i veckan, så då ska vi testa i helgen ist. Det är ju bara å låta hon sparka för fullt, bara skacklorna INTE lossnar, för då lär hon ju sig! Men jag tror att det går bättre till helgen.

Idag så hängde jag på henne för första gången och det gicke jätte bra!
Jag fick göra det inne i stallet för jag hade ingen som hjälpte mig, men jag litar på henne och hon litar på mig, så jag visste att det skulle gå bra!
Jag har även börjat dra en ikea säck (ist för presenning) över hela hennes kropp, så att hon ska känna sig trygg i ALLT, och hon bryr sig knappt ett dugg.
På fre kanske ska hon då iaf få gå med Oliver i hagen, hon vill ju såklart ha någon att busa med!  =P 

image17

image9

image14

Syftet med denna blogg...


Den här bloggen kommer mesta dels att handla om inridning och utblidning av min 2.5 åriga häst Troya.
Det har hitills gått som en dans utan några större komolikationer! =)
Troya kom till mig den 21 september i år och då hade hon åkt hästbuss från Vimmerby till Boden, där jag hämtade henne för att sedan åka till Älvsbyn, och hon var så snäll med tanke på att hon nästan aldrig blivit lastad förr.

När hon kom till mig så hade hon aldrig haft ett bett i munnen, och var bara grundhanterad, så jag fick riktigt börja från början med henne, vilket var vad jag ville. Men allt jag gjorde med henne var som att hon alltid har gjort det.
Idag så tömkörs hon och hon har lärt sig otroligt mkt på kort tid. Hon är en lättlärd häst och vill göra rätt.
Jag har tömkört henne i ca 2 veckor nu och till helgen ska vi dra skacklor och se hur det går, ska bli spännande. =)
Vi håller även på att träna inför 3års testet till våren och det är mitt kortsiktiga mål.

image8


RSS 2.0